Πώς πρέπει να είναι το οικογενειακό αυτοκίνητο; Πρέπει να είναι καλό σε τομείς πρακτικότητας όπως οι χώροι των επιβατών, και το πορτμπαγκάζ, με αποτέλεσμα το στιλ και οι επιδόσεις να έρχονται συχνά σε δεύτερη μοίρα; Για τη Mazda, τέτοιου είδους συμβιβασμοί δεν αποτέλεσαν ποτέ επιλογή, καθώς από την αρχή έχτισε μία παράδοση σαν κατασκευαστής μοντέλων με αντισυμβατικό design και τεχνολογία.

Σήμερα, η μικρή ιαπωνική μάρκα είναι γνωστή για τα ελαφριά και οικονομικά οικογενειακά της μοντέλα, όπως το Mazda 6 και το CX-5, που συνδυάζουν καλαίσθητη εξωτερική εμφάνιση, με πρωτοποριακό εσωτερικό και δυναμικές  επιδόσεις.

Πριν 60 χρόνια το R360

Όλα ξεκίνησαν από το πρώτο οικογενειακό όχημα μαζικής παραγωγής της μάρκας. Ήταν το Mazda R360, μήκους 2,98 μ. που παρουσιάστηκε τον Μάιο του 1960 και ήταν έξυπνα σχεδιασμένο έχοντας την δυνατότητα, παρά τις διαστάσεις «microcar», να μεταφέρει στο εσωτερικό του μέχρι και 4 επιβάτες. Το δίπορτο αυτό κουπέ, σηματοδότησε την δυναμική είσοδο της μέχρι τότε βιομηχανίας φορτηγών, στην ραγδαία αναπτυσσόμενη Ιαπωνική αγορά αυτοκινήτων, κυριαρχώντας στην κατηγορία του για εκείνη τη χρονιά.

Mazda Familia

Το 1963, παρουσιάστηκε το Familia/800/1000 (συνέχεια του R360 και του πιο προχωρημένου Carol P360 του 1962. Σαν Station wagon αρχικά, το Familia ικανοποιούσε τις ανάγκες ενός αυτοκινήτου που συνδύαζε την χρηστικότητα ενός μικρού επαγγελματικού van, με την άνεση ενός επιβατικού. Τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, η εταιρεία φρόντισε να συμπληρώσει προικίζοντας το αυτοκίνητο με σπορ οδική συμπεριφορά, αλλά και ξεχωριστό στιλ, που ήταν αποτέλεσμα της δουλειάς του περίφημου Ιταλικού σχεδιαστικού οίκου, Carrozzeria Bertone. Το Familia wagon σύντομα αναρριχήθηκε στην κορυφή των πωλήσεων της κατηγορίας του, κερδίζοντας ένα μερίδιο της τάξης του 44% της Ιαπωνικής αγοράς.

Η μάρκα διεύρυνε γρήγορα την γκάμα με σεντάν και κουπέ εκδόσεις, ακόμα και με ένα pick-up. Η 2η γενιά του, παρουσιάστηκε το 1967 σαν Mazda 1000 (μετέπειτα 1200/1300), που ήταν και τα πρώτα Mazda που «ταξίδεψαν» στην Ευρωπαϊκή αγορά.

Το Familia θα άφηνε το στίγμα του στην κατηγορία των μικρομεσαίων στο υπόλοιπο του 20ου αιώνα, είτε σαν Mazda 323 (από το 1977), ενώ συνεχίζει «να ζει» μέσα από το Mazda3, του οποίου η 4η γενιά κατέκτησε ήδη τον τίτλο του Car Design of the Year για το 2020.

Ο εμπνευσμένος σχεδιασμός των μοντέλων της μάρκας, χρονολογείται από την εποχή εμφάνισης των πρώτων οικογενειακών αυτοκινήτων, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα το μικρομεσαίο Luce/1500/1800 που παρουσιάστηκε το 1966. Προσαρμοσμένο σε σχέδια του Bertone, που προσφέρονταν σε εκδόσεις σεντάν, wagon ή κουπέ, το Luce ήταν ένα από τα πρώτα Mazda που εξήχθη στην Ευρώπη. Ήταν ένα μοντέλο που άνοιξε το δρόμο στα οικογενειακά σεντάν όπως το – βασισμένο στο Familia –  818/RX-3, τα Capella/616/RX-2 (και τα δύο του 1971) καθώς και το μεγαλύτερο 929/RX-4 (1972).

Mazda 626

Ένα από τα πλέον εμβληματικά οικογενειακά μοντέλα της εταιρείας ήταν και το 626 (1978), που εδραίωσε το 1980 την μάρκα, ως την πιο «Ευρωπαϊκή» μεταξύ των κατασκευαστών της Ασίας, και συνέβαλε ώστε να πετύχει η μάρκα νέα ρεκόρ πωλήσεων σε σημαντικές αγορές όπως η Γερμανική (όπου έγινε η κορυφαία σε εισαγωγές τις χρονιές 1988 και 1989).

Αρχικά, σε εκδόσεις σεντάν και κουπέ, η δεύτερη γενιά του 626 (1982), διέθετε νέα πλατφόρμα με κίνηση στους εμπρός τροχούς, μεγαλύτερο και πιο άνετο εσωτερικό. Στην συνέχεια προστέθηκε στη γκάμα και ένα 5θυρο hatchback καθώς και η επιλογή με κινητήρα diesel. Η νέα αυτή έκδοση κατέκτησε τον τίτλο του Car of the Year στην Ιαπωνία το 1982. Με την 3η γενιά του 626 (1987), η Mazda κατασκεύασε και μία έκδοση wagon με επιλογή 7θέσιας διαμόρφωσης, ενώ σε ορισμένες αγορές προσφερόταν και σε τετρακίνητη έκδοση. Ακολούθησαν δύο ακόμα γενιές μέχρι την οριστική απόσυρση του 626 από όλο τον κόσμο, το 2002.

Στην συνέχεια, σχεδιάζοντας το οικογενειακό αυτοκίνητο του 21ου αιώνα, η μάρκα παρουσιάζει το 2002, την πρώτη γενιά του Mazda 6 σε εκδόσεις wagon, σεντάν και hatchback. Το νέο μοντέλο σηματοδότησε την ενοποίηση σε ένα μοντέλο, όλων των μεγαλύτερων μοντέλων της μάρκας (συμπεριλαμβανομένων των Xedos 9/Millenia και Sentia μόνο για την Ιαπωνία).

Η συνολική παραγωγή του Mazda 6 έφτασε τις 1εκ. μονάδες σε διάστημα μόλις τεσσάρων ετών, και τις 2εκ. μονάδες με τη δεύτερη γενιά του 2010. Η εταιρία προσέφερε επίσης και μία έκδοση υψηλών επιδόσεων με το διακριτικό MPS, με κίνηση και στους 4 τροχούς και τελική 240χλμ.

Στην 3η του γενιά (2012), με το πολυβραβευμένο Kodo design και την τεχνολογία Skyactiv, το Mazda 6 αποτελεί ένα ακόμη σημείο αναφοράς σε ότι αφορά την εμφάνιση, την οδική συμπεριφορά, αλλά και τον οικογενειακό του χαρακτήρα, ειδικά στην έκδοση wagon. Οι ισχυροί και ταυτόχρονα οικονομικοί κινητήρες βενζίνης και diesel,σε συνδυασμό με το εξελιγμένο πλαίσιο και το πλήρες επίπεδο εξοπλισμού, καθιστούν το μοντέλο εξαιρετικά απολαυστικό στην οδήγηση.

Mazda vans

Από την ιστορία των οικογενειακών μοντέλων της εταιρίας δεν θα μπορούσαν να λείπουν και τα vans, κατηγορία στην οποία η εταιρεία προχώρησε στην εφαρμογή μοναδικών λύσεων ώστε να μεγιστοποιήσει τόσο τους χώρους όσο και το επίπεδο άνεσης. Σε αμάξωμα μόλις 3.77μ.μήκους, γίνεται να μεταφέρονται έως και οκτώ άτομα; Ο έξυπνος σχεδιασμός του Bongo με το χαμηλό πάτωμα, βοήθησε σε αυτό, όταν το μοντέλο παρουσιάστηκε το 1966.

Μία ακόμα καινοτομία ήταν και το σύστημα κλιματισμού που λειτουργούσε με ηλιακή ενέργεια. Το Bongo Sky Lounge, ένα πολυτελές «microbus», ήταν εφοδιασμένο με ένα τέτοιο σύστημα το 1983. Γνωστό στην Ευρώπη σαν E-series και αναγνωρίσιμο σε κάθε γωνιά της υφηλίου, το Bongo έγινε το best seller μικρό λεωφορειάκι της Ιαπωνικής αγοράς για πολλά χρόνια. Το ίδιο μοντέλο ήταν διαθέσιμο και σε διάφορες άλλες παραλλαγές όπως επαγγελματικό αλλά και αυτοκινούμενο τροχόσπιτο, και αποτέλεσε παράδειγμα στην αγορά των διασκευών για πολλές δεκαετίες.

Η Mazda παρουσίασε το δικό της πραγματικό minivan το 1988. Το 7θέσιο MPV προσφερόταν και με δυνατότητα τετρακίνησης, όταν παρουσιάστηκε στην Ευρωπαϊκή αγορά στα μέσα του 1990. Το αυτοκίνητο εφοδιαζόταν από έναν ιδιαίτερα οικονομικό κινητήρα turbo diesel και διάθετε πίσω πόρτα και στην πλευρά του οδηγού. Χαρακτηριστικά της δεύτερης γενιάς (1999), ήταν η κίνηση στους εμπρός τροχούς και το μοντέρνο εξωτερικό design βασισμένο στην τεχνολογία καθισμάτων με την ονομασία Karakuri2, που προσέφερε πληθώρα δυνατοτήτων διαμόρφωσης της διάταξης των καθισμάτων στο εσωτερικό του.

Ένα ακόμα ιδιαίτερο μοντέλο, ήταν και το μικρότερο Premacy. Πρακτικό και ευέλικτο με δυνατότητα επιλογής 7θέσιας διαμόρφωσης, το μοντέλο διέθετε αναδιπλούμενα και αφαιρούμενα καθίσματα στις πίσω σειρές, και συρόμενες πόρτες και στις δύο πλευρές του. Το 2005, η νέα γενιά (που ονομάστηκε Mazda 5 στις αγορές εκτός Ιαπωνίας, και διατήρησε το όνομα Premacy στην εγχώρια αγορά), εφοδιαζόταν με ένα εξελιγμένο σύστημα καθισμάτων Karakuri2 που προσέφερε με ελάχιστη προσπάθεια, αμέτρητες επιλογές διαμόρφωσης του εσωτερικού του. Το συγκεκριμένο και η τελευταία γενιά του Mazda5 (2010),ήταν αναμφισβήτητα τα πιο σπορτίβ μικρομεσαία minivans της αγοράς. Άξιο αναφοράς είναι και το γεγονός ότι η Mazda ήταν η εταιρεία που προσέφερε την πρώτη στον κόσμο ηλεκτρική-υβριδική έκδοση, μέσω προγράμματος χρονομίσθωσης. Το μοντέλο διέθετε έναν περιστροφικό κινητήρα που μπορούσε να κινηθεί είτε με υδρογόνο, ή και με βενζίνη.





Source link

Θώμη Κόρσου

Έχω έφεση στους άνδρες με υψηλή τεστοστερόνη και με εξιτάρει ότι είναι αντρικό.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *