Εάν η αγορά πετρελαίου προσφέρει ενδείξεις για την κατάσταση της οικονομίας, το κάνει πρωτίστως μέσα από το πρίσμα δύο προϊόντων πετρελαίου: του ντίζελ και της νάφθας. Και στην Ευρώπη, τα νέα είναι ζοφερά, προειδοποιεί σε ανάλυσή του το Bloomberg.

Το πρώτο κινεί φορτηγά, τρένα, πλοία και βιομηχανίες, τη γεωργία και τις κατασκευές. Το άλλο χρησιμοποιείται από τον πετροχημικό τομέα για την παραγωγή ευρύτατης γκάμας προϊόντων, από ιατρικό εξοπλισμό μέχρι τσίχλες. Η ετήσια κατανάλωση και των δύο από τον ΟΟΣΑ στην Ευρώπη πρόκειται να μειωθεί φέτος, με εκείνη της νάφθας να ολισθαίνει στο χαμηλότερο επίπεδο από το 1975.

«Η ασθενής οικονομική ανάπτυξη της Ευρώπης έπληξε σκληρά τον μεταποιητικό τομέα», εξηγεί στο Bloomberg ο Alan Gelder, αντιπρόεδρος αγορών διύλισης, χημικών και πετρελαίου στην εταιρεία συμβούλων Wood Mackenzie Ltd.

Η ζήτηση της γηραιάς ηπείρου εξακολουθεί να είναι καθοριστικής σημασίας ακόμη και σε έναν κόσμο όπου οι έμποροι επικεντρώνονται σθεναρά στην πιθανότητα διαταραχών του εφοδιασμού που προέρχονται από τον πόλεμο στη Μέση Ανατολή. Η αναμενόμενη μείωση της κατανάλωσης στους δύο τύπους καυσίμων φέτος είναι πολύ πάνω από μισό εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα και όχι πολύ μακριά από την αξία της συνολικής χρήσης πετρελαίου στο Βέλγιο.

Ως σημαντικός εισαγωγέας καυσίμου τύπου ντίζελ από τη Μέση Ανατολή, την Ινδία και τις ΗΠΑ και τακτικός εξαγωγέας νάφθας στην Ανατολική Ασία και τη Λατινική Αμερική, η Ευρώπη επηρεάζει αγορές και οικονομίες σε όλον τον κόσμο.

Μέρος της κάμψης της ζήτησης φέτος οφείλεται σε μακροπρόθεσμες, διαρθρωτικές τάσεις. Οι αγοραστές στην Ευρωπαϊκή Ένωση προτιμούν εδώ και καιρό τις βενζινοκίνητες επιλογές έναντι του ντίζελ και οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν επίσης πλήξει την κατανάλωση.

Στασιμοπληθωρισμός ενόψει

Αλλά η οικονομική επιβράδυνση της Ευρώπης είναι επίσης ένας μεγάλος παράγοντας. Τα στοιχεία του δείκτη PMI δείχνουν συνεχιζόμενες συρρικνώσεις στις κατασκευές και τη μεταποίηση της ζώνης του ευρώ, ενώ ο πληθωρισμός παραμένει πάνω από τον στόχο.

Η οικονομία της Γερμανίας, η μεγαλύτερη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συρρικνώθηκε το τελευταίο τρίμηνο και κινδυνεύει να εισέλθει σε ύφεση. Μία κατάσταση στασιμοπληθωρισμού δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να αποκλειστεί.

Βυθίζεται η χρήση νάφθας

Τα νούμερα για τη νάφθα είναι ζοφερά: η κατανάλωση αναμένεται να μειωθεί περισσότερο από ένα τέταρτο φέτος σε σύγκριση με το 2021 στα 844.000 βαρέλια την ημέρα, το χαμηλότερο που ήταν τα τελευταία 48 χρόνια, σύμφωνα με τον Ciaran Healy, αναλυτή της αγοράς πετρελαίου στη Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας (IEA).

Οι ρυθμοί λειτουργίας στις τεράστιες μονάδες που μετατρέπουν τη νάφθα και άλλες πρώτες ύλες στα βασικά χημικά δομικά στοιχεία της βιομηχανίας – έχουν πέσει, σύμφωνα με στοιχεία της Argus Media Ltd για 14 χώρες της ΕΕ, καθώς και το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Νορβηγία. Τα ποσοστά λειτουργίας βασίζονται στην παραγωγή αιθυλενίου των εργοστασίων και δεν λαμβάνουν υπόψη άλλα προϊόντα, όπως το προπυλένιο.

Εν τω μεταξύ, ο πετροχημικός κολοσσός BASF SE απέδωσε την επιβράδυνση της ευρωπαϊκής χημικής παραγωγής στη «χαμηλότερη ζήτηση που προκύπτει από τον υψηλό πληθωρισμό, τα αυξημένα επιτόκια και την εκ νέου αύξηση των τιμών του φυσικού αερίου» την Τρίτη.

Πτωτική τάση και στο ντίζελ

Στις πέντε κορυφαίες οικονομίες της ηπείρου – Γερμανία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία και Ισπανία – όλα τα πρόσφατα στοιχεία δείχνουν συρρίκνωση της ζήτησης για το ντίζελ.

Οι πωλήσεις ντίζελ στη Γαλλία μειώθηκαν κατά 13,4% σε σύγκριση με ένα χρόνο νωρίτερα τον Σεπτέμβριο. Στη Γερμανία, η συνολική ζήτηση πετρελαίου αναμένεται να μειωθεί κατά περίπου 90.000 βαρέλια την ημέρα φέτος, περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη χώρα στον κόσμο – εκτός του Πακιστάν.

Συνολικά, η ζήτηση καυσίμου τύπου ντίζελ του ΟΟΣΑ στην Ευρώπη αναμένεται να μειωθεί κατά περίπου 380.000 βαρέλια την ημέρα φέτος σε σύγκριση με το επίπεδο πριν από την πανδημία του 2019, σύμφωνα με τον IEA.

Η παγκόσμια εικόνα είναι πιο μικτή. Στην Κίνα, η ζήτηση ανθεί. Το διάστημα Ιανουαρίου-Αυγούστου του τρέχοντος έτους η χρήση των καυσίμων τύπου ντίζελ αυξήθηκαν κατά 40% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019 και η κατανάλωση νάφθας υπερδιπλασιάστηκε την αντίστοιχη περίοδο.



Source link

Θώμη Κόρσου

Έχω έφεση στους άνδρες με υψηλή τεστοστερόνη και με εξιτάρει ότι είναι αντρικό.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *