Στάση αναμονής κρατούν τα νοικοκυριά με αποταμιεύσεις τόσο στην Ευρώπη όσο και στις ΗΠΑ, θέτοντας υπό πίεση την οικονομική ανάκαμψη.

Σύμφωνα με το Bloomberg Economics, «παγωμένα» σε αποταμιεύσεις παραμένουν 2,7 τρισ. δολάρια  που  καταναλωτές μάζεψαν κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης και δεν βιάζονται να τα ξοδέψουν- με 2,3 τρισ. δολάρια να είναι σε αναμονή στους λογαριασμούς στις ΗΠΑ και σχεδόν 400 δισ. ευρώ (464 δισ. δολάρια) στην ευρωζώνη.

Η «έκρηξη» που δεν ήρθε

Παρόλο που η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα προειδοποιεί εδώ και καιρό ότι το απόθεμα των χρημάτων που συσσωρεύτηκαν κατά τα lockdowns δεν θα ξοδευτεί σε μεγάλο βαθμό, στελέχη εταιρειών και οικονομολόγοι στοιχημάτιζαν σε μια καταναλωτική έκρηξη που θα τροφοδοτήσει την ανάπτυξη.

«Τα νοικοκυριά στη ζώνη του ευρώ έχουν συσσωρεύσει τεράστιες αποταμιεύσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας καθώς οι δαπάνες μειώθηκαν και οι κυβερνήσεις στήριξαν τα εισοδήματα. Ενώ μια έξαρση κατανάλωσης φαίνεται απίθανη προς το παρόν, αυτές οι εξοικονομήσεις θα είναι ένα ευπρόσδεκτο μαξιλάρι για μερικούς ανθρώπους καθώς το κόστος της ενέργειας αυξάνεται», σχολιάζει το Bloomberg Economics.

Με τη χαλάρωση των περιορισμών το καλοκαίρι στην Ευρώπη,  οι αποταμιεύσεις στους λογαριασμούς των τραπεζών της ευρωζώνης μειώθηκαν οριακά τον Αύγουστο ενώ η Ιταλία εξακολουθεί να καταγράφει αύξηση, όπως αναφέρει  με το Bloomberg Economics. Η ίδια τάση παρατηρείται και στις Ηνωμένες Πολιτείες όπου δεν σημειώθηκε επίσης καμία μείωση στις αποταμιεύσεις.

Το γεγονός ότι δεν αυξάνεται η κατανάλωση μπορεί να ισοσταθμίζει την προοπτική ενός διαρκούς πληθωριστικού σοκ που φοβούνται οι κεντρικές τράπεζες. Παράλληλα οι υψηλές αποταμιεύσεις θα μπορούσαν να βοηθήσουν τα νοικοκυριά να αντιμετωπίσουν την εκτίναξη των ενεργειακών τιμών, ενώ η χαμηλή ζήτηση μπορεί να περιορίσει την ικανότητα των επιχειρήσεων να επιβάλλουν μόνιμες αυξήσεις τιμών.

Οι μετρήσεις για το καταναλωτικό κλίμα στην ΕΕ δεν υποδηλώνουν αύξηση της κατανάλωσης στις μεγάλες αγορές. Οι δείκτες του Ηνωμένου Βασιλείου δείχνουν επίσης ότι οι καταναλωτές είναι επιφυλακτικοί και ασυνήθιστα πρόθυμοι να αποταμιεύσουν. Στις ΗΠΑ, τη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου, καταναλωτικό το κλίμα μειώθηκε το καλοκαίρι.

Γιατί διστάζουν

Οι λόγοι για τους οποίους οι καταναλωτές διστάζουν να ξοδέψουν τα χρήματά τους ποικίλλουν. Το άγχος για νέες εστίες του κορωνοϊού, ο ρυθμός ανάκαμψης και οι προοπτικές εργασίας, είναι ανάμεσα στους πιο σημαντικούς.

Τα δημογραφικά στοιχεία και τα πρότυπα κατανάλωσης μπορεί επίσης να διαδραματίζουν κάποιο ρόλο. Τα χρήματα άλλωστε δεν έχουν συγκεντρωθεί εξίσου σε όλες τις κοινωνικοοικονομικές ομάδες. Οι ηλικιωμένοι και οι ήδη πλούσιοι έχουν αποσπάσει τα μεγαλύτερα κέρδη, αλλά είναι συχνά οι λιγότερο πιθανό να ξοδέψουν.

Στο μεταξύ έχουν επίσης αλλάξει οι προτιμήσεις των καταναλωτών, σύμφωνα με έγγραφο της ΕΚΤ που διαπίστωσε ότι πολλοί κατάλαβαν κατά τη διάρκεια του 2020 ότι απλώς δεν τους έλειπαν ορισμένα πράγματα.

Παρόλα αυτά η μείωση κάποιων αποταμιεύσεων εξακολουθεί να συμβάλλει στη διατήρηση της οικονομικής ανάκαμψης, σύμφωνα με την Karen Ward της JPMorgan Asset Management. «Οι ουρές της ζήτησης είναι αρκετά ισχυρές», δήλωσε προβλέποντας πως «αυτό που είδαμε μέχρι τώρα δεν θα εκτροχιάσει την ανάκαμψη».

Ακόμα κι έτσι, οι ελλείψεις αγαθών εν μέσω της παγκόσμιας πίεσης στην προσφορά σημαίνουν ότι μερικές φορές εκεί που υπάρχει ζήτηση, δεν μπορούν να δαπανηθούν χρήματα.

naftemporiki.gr





Source link

Θώμη Κόρσου

Έχω έφεση στους άνδρες με υψηλή τεστοστερόνη και με εξιτάρει ότι είναι αντρικό.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.